tisdag 24 januari 2012

Att gå till bokaffären är inte kul alla gånger.

Att gå till bokaffären var en av de roligaste sakerna jag visste när jag var liten. På väg hem från skolan gick jag ofta förbi Akademibokhandeln. Det var en miljö jag trivdes i och om jag fått hade jag stannat där i flera timmar.

Idag är det sällan jag får chansen att besöka en "riktig" bokhandeln. Idag är det mest bokhandlarna på nätet som gäller, eller biblioteket. Bokaffären som finns där jag bor idag är rätt liten och utbudet likaså. Men känslan av att vara omringad av böcker är fortfarande lika härlig som när jag var liten. 

Så när jag fick chansen att åka in till Stockholm, vilket jag väldigt sällan annars gör, passade jag på att gå runt bland alla bokaffärer jag kunde hitta. 

Allting började bra, men allteftersom blev jag bara mer och mer besviken. Självklart var det fantasyavdelningarna som lockade mest, men när jag kom till dem var de översvämmade av Tolkien, Hobb och andra fantasyklassiker. Klassiker som svämmade över bokhyllorna för redan femton år sedan. 

Jag har inget emot dessa böcker. Det är bara kul att det gått så bra för dessa författare, men seriöst. Det känns fruktansvärt uttjatat. Är det inte dags att låta andra komma fram nu? 


/Nellie C Lind

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...