onsdag 18 januari 2012

Recension: Nightshade av Andrea Cremer.

 


Calla Tor has always known her destiny: After graduating from Mountain School she'll be the mate of sexy alpha wolf Ren Laroche and fight with him, side by side, ruling their pack and guarding sacred sites for the Keepers. But when she violets her masters laws by saving a beautiful human boy out for a hike, Calla begins to question her fate, her existence, and the very essence of the world she has known. By following her heart, she might lose everything - including her own life. Is forbidden love worth the ultimate sacrifice?





Att läsa böcker på engelska brukar inte riktigt vara min grej, men jag har börjat inse hur begränsad den svenska marknaden är när det gäller fantasyböcker. När jag läste om den här boken på en annan blogg blev jag genast intresserad, även om det tog emot lite att läsa på engelska. Men jag bestämde mig för att pröva - och det ångrar jag verkligen inte!

Unga Calla är en alfahona. Hon har sedan barnsben varit förlovad med Ren, men när Shay kommer in i bilden kastas henne värld omkull. 

För ovanlighetens skull får man läsa en bok där kvinnan är den starka karaktären, medan Shay är mer av den snälla och nyfikna typen. Ren är också en stark och framträdande karaktär. De andra i flocken märks också av. Ingen karaktär känns onödig, utan alla har en plats i denna välplanerade historia. 

Jag gillar även reglerna för hur vargflocken fungerar. Det påminner väldigt mycket om hur en vargflock faktiskt fungerar i verkligheten. Ingenting i boken gör heller att historien känns konstig eller överdriven. Det märks att boken är genomtänkt.

Boken är hela tiden på en lagom nivå och författaren lyckas hålla mig intresserad från första sidan. Vanligtvis brukar jag inte vara särskilt förtjust i långa beskrivningar. Men i den här boken saknar jag faktiskt det lite eftersom många av karaktärerna får knappt några beskrivningar över huvud taget. Eller så kommer beskrivningen långt efter att karaktären presenterats.  

Boken är lättläst, språket enkelt. Jag upplever inte att det finns stycken eller meningar som jag inte förstår även om jag inte är särskilt van att läsa på engelska. Så det är helt klart en bok jag skulle rekommendera, även för dem som vill börja läsa på engelska. 

Uppföljare: Wolfsbane.

BETYG:4+/5

/Nellie C Lind


2 kommentarer:

  1. Åh älskar Nightshade och Wolfsbane!!! Tredje boken Bloodrose kommer ut i pocket snart, måste köpa!

    SvaraRadera
  2. Finns det en tredje? Vad kul! Ser också fram emot att få läsa dem. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...