torsdag 26 januari 2012

Recension: Snökristallens frusna skönhet av Theres Amrén.

Nigalas och dr Rakovs längtan efter ett liv utan förtryck kastar dem, mot deras vilja, rakt in i kampen om herraväldet över Samhället. Den isolerade staden styrs med järnhand av kyrkan och för invånarna är livet i det hierarkiska Samhället lika hårt och kallt som de karga, ändlösa vidderna av is som omger staden.

Allt börjar på Sjukhusavdelningen där Nigala vakar över "De äldsta", ett gåtfullt folk som har legat i koma under flera århundraden sen den stora katastrofen ödelade världen och skapade en ny istid. Nigala känner en märkligt djup samhörighet med dem, men det är först när hon lär känna dr Rakov som hon får veta varför. I takt med att hemligheterna avslöjas så krackelerar allt hon tidigare har tagit för sant, och sakta uppdagas en annan verklighet. Men är dr Rakov verkligen den han utger sig för att vara, eller är han lika falsk och manipulerande som prästskapet.
I det konservativa Samhället finns inget utrymme för misstag och en felriktad lojalitet kan få ödesdigra följder. Kyrkans makt är stor och konvenanserna starka, oliktänkare går en grym död till mötes, Insatserna är höga, men varken Nigala eller dr Rakov har något val. Nu gäller det bara att spela spelet och överleva.

Världen som Theres skapat för den framtida människan är riktigt hemsk, likväl vacker. Det märks att många timmar lagts ned för att få den att fungera. Det är en värld där kyrkan återigen har makten och vetenskap är förbjudet. Kvinnan ses som en svag varelse som nästintill är intelligensbefriad. Det är en värld som verkligen stressar upp mig och Theres lyckas med att få den att låta trovärdig, även om det ibland känns för mycket. Det är en värld som väcker starka känslor hos mig, och det är vad jag vill att en bok ska göra.

Framförallt gillar jag att läsa hur sjukhusmiljön fungerar i Theres värld och jag blir bara förtvivlad över hur lite makt och kunskap framtidens läkare har i boken. Mycket för att jag själv trivs i sjukhusmiljöer och velat utbilda mig till läkare under många år. Man får verkligen känslan av att medeltiden återuppstått i framtiden. Att Theres dessutom verkar ha en inblick i medicin gör det hela mer intressant att läsa. Man får bland annat ta del av ingående beskrivningar där dr Rakov tar hand om olika skador.

Boken är skriven i allvetande form, vilket jag vanligtvis inte har något emot. Men den här gången känns det lite för mycket. Jag som läsare får till och med ta del av karaktärers tankar som endast är med i några rader eller sidor. Detta skapar ibland lite förvirring. Det hade varit bättre om det hållits till de viktigaste karaktärerna i boken.

Språket i boken är helt okej. Den är lättläst och det är inte svårt att följa med. Informationen om hur Samhället fungerar är jämt utspridd genom boken, vilket gör att det blir lätt att ta till sig det nya. Det enda jag hänger upp mig på är att det känns då som att jag läser en faktabok. Speciellt när det berättas och berättas om Samhällets struktur i flera sidor. Detta får berättelsen att stanna upp och tråkar ut mig lite. Hade hellre sett det invävt i själva historien.

Det finns även en hel del stavfel i boken och dialogerna kan ibland kännas förvirrande. Ibland känns det också som att det går lite för fort fram i dialogerna vilket gör att de känns stela.

Men själv historien får mig att ryckas med. Jag tröttnar aldrig på boken och får aldrig känslan av att jag inte vill läsa mer. Jag vill veta vem dr Rakov är och vad han döljer. Han är också den mest framträdande karaktären i boken och inte heller förutsägbar, vilket jag gillar. Nigala känns mer som en väldigt snäll och rar kvinna som mer än gärna vill släppa ut det glöd som lever inom henne.

Boken slutar med en riktig cliffhanger som gör mig väldigt nyfiken på fortsättningen. Det är helt klart en serie jag vill fortsätta läsa och skulle rekommendera andra.

Mer om Theres bok finns på hennes HEMSIDA

BETYG: 4-/5